fbpx

Ensomhed i en Corona-tid - og vejen ud igen

Hvordan opleves ensomhed? 

Ensomheden i vores samfund er desværre voldsomt stigende i disse tider. Corona-restriktionerne har store konsekvenser for vores sociale liv. Vi er mere derhjemme, afskåret fra de personer og aktiviteter der betyder noget i vores liv.

Dette går imod menneskets natur. Vi er grundlæggende sociale væsner med behov nærhed, kontakt, interaktion, anerkendelse og bekræftelse. Og skønt vi har forskellige behov for mængden af social kontakt, har vi alle brug for nogle nære relationer livet gennem.

Nu er vi i stigende grad overladt til en hverdag, hvor vores strukturer er hevet væk under os, og vi må være med os selv. Det kan gøre at vi:

  • Oplever uro, spændinger og rastløshed
  • Bliver triste og deprimerede og får svært ved at finde mening
  • Bliver inaktive og får svært ved at engagere sig
  • Bliver trætte, men har svært ved at sove
  • Får tankemylder

At være ensom eller at være alene

At være ensom er ikke det samme som at være alene eller bo alene. Man kan sagtens være alene, uden at være ensom eller være ensom sammen med en masse andre.

Forskellen ligger i de tanker og fornemmelser, som oplevelsen af at være med sig selv giver. Hvis oplevelsen inkluderer ovennævnte symptomer er ensomheden tilstede. Den er altid ufrivillig og ubehagelig.

Det er helt normalt, at opleve ensomhed i ny og næ – særligt ved store livsomvæltninger såsom dødsfald. Problemet opstår, når ensomheden bliver styrende i vores liv over en længere periode. I så fald kan ensomheden ikke blot påvirke vores mentale sundhed men også forværre vores fysiske helbred, og vores immunforsvar samt give psykosomatiske lidelser og føre til depression. 

Vejen ud af ensomhed

Den åbenlyse måde at bekæmpe ensomhed på er at opsøge fællesskaber, hvor man tager sig af hinanden og har fælles interesser. I sådanne omgivelser har ensomheden ringe vilkår. Dette er ensomhedsproblemets ydre løsningsmodel.

Men denne løsning er nemmere sagt end gjort – specielt når ensomheden jo i forvejen tapper os for energi og initiativ. Og når pandemien tilmed lukker ned for det meste foreningsliv, bliver det endnu sværere.

I stedet vil jeg anbefale, at man går en anden vej – den indre løsningsmodel. Ensomhed er desværre enormt tabubelagt, og det er virkelig en skam. For der ligger en stor lindring i at tale om ensomheden. Det, at få afløb for al den tvivl, uro, rastløshed og tankemylder, som vi mærker, er i sig selv helende.

Når vi sætter spot på disse tilstande, har de en besynderlig tendens til at blive opløst og erstattet af en inderlig kontakt til vores dybeste grundfølelser  – vreden, sorgen, afskyen og glæden. Og så fyldes vi med livfuldhed og energi. Den energi kan så bruges til at gå ud i verden – ud til fællesskaberne.

Vi er ikke længere ubekvem ved at være i vores eget selskab. Og så kan vi pludselig være alene uden at være ensomme. Og så har vi mere mod på at opsøge kontakt.

 

ensomhed i en coronatid

Er du stadig i tvivl om, hvad du skal stille op med din ensomhed?

Så book en tid til en samtale hos psykoterapeut og drømmetyder Lasse Pallesen – enten fysisk eller over tlf.

I øjeblikket kan du få første samtale (60 min.) for kun 250 kr. Tilbuddet er helt uforpligtende.

Du kan booke tid her:

Book tid

Her kan du i øvrigt se mine andre ydelser og priser.

SÆRLIGT TILBUD: Få din 1. terapitime til kun 250 kr.

Helt uforpligtende.

book tid

 


 

Har du angst?

Så læs her om, hvordan psykodynamisk terapi kan hjælpe dig ud af angsten – effektivt og permanent.

Læs mere

 

 


 

Er du forældre til et barn med angst?

Så læs om mit skræddersyede forløb Break Free.

Læs mere

 

 


Hvad er angst?

Få klar besked om angstsymptomer, årsager og behandling.

Læs mere

 


One is a great deal less anxious if one feels perfectly free to be anxious, and the same may be said of guilt.

Alan Watts