fbpx

Forskellen på frygt og angst

Frygt som reaktion på en ydre trussel – angst som en reaktion på indre konflikt

Frygt og angst er begge reaktioner, der kan opstå i situationer, hvor vi føler, at vi står over for en trussel. Begreber bruges ofte synonymt, da de deler mange symptomer såsom hjertebanken, overfladisk vejrtrækning, spændninger i kroppen mm. Men der er faktisk en række forskelle mellem dem.

En af de primære forskelle er, at frygt er forbundet med et ydre objekt, mens angst er forbundet med en indre konflikt. Når vi føler frygt, er det fordi vi føler os truet af noget specifikt, såsom en farlig hund eller et våben. Frygt mobiliserer os til at handle og beskytte os selv, uanset om det betyder at kæmpe, flygte eller fryse.

Angst er forbundet med et lignende ubehag, men uden at kunne identificere en konkret ydre trussel. Mens frygt er en naturlig reaktion, der er rettet mod en konkret ydre trussel, kan angst føles mere diffus og ubestemmelig. Det skyldes, at angsten udløses af (sommetider ubevidste) følelser af vrede, sorg, glæde, afsky el. seksuelle følelser. De trænger sig på og forsøger komme til udtryk. Men – grundet negative oplevelser med at udtrykke disse følelser i fortiden – bliver vi bange for dem. Vi bliver bange for, hvordan andre kan reagere på vores følelsesmæssige udtryk. Bange for, at dem vi åbner for reagerer på samme måde, som vores omsorgspersoner gjorde – med f.eks. omsorgssvigt, foragt, tilbagetrækning, mobning, nervøsitet, fjendtlighed, og så videre.  

Sagt med andre ord: Vi bærer med os den angst, der blev knyttet til vores følelser – i vores barndom. Og angsten holder følelserne tilbage for at beskytte os. Heri ligger den indre konflikt.

Angst kommer af det latinske ord “angustiae”, der betyder snæverhed, og det er en tilstand, der er karakteriseret ved en begræsning af vores bevidsthed. Det kan føles som om, at vores verden bliver mindre, at vi er fanget i vores eget hoved, kroppen spænder op, og verden ses i et overdrevent negativ lys. 

Frygten kan føles på samme måde, men i situationer med frygt kan denne tilstand af snæver bevidsthed og negativt fokus være ekstrem værdifuld, da den kan betyde forskellen mellem liv og død. 

Frygt vil ofte mobilisere os til at handle og beskytte os selv, mens angst ofte får os til at undgå vores følelser. Angsten ser følelserne som en trussel, og det kan føre til, at vi undgår eller undertrykker vores følelser i stedet for at håndtere dem. Dette kan skabe problemer for os på længere sigt, da vores undertrykte følelser kan manifestere sig på forskellige måder, fra fysiske symptomer til psykiske lidelser. Derudover kan undgåelsesadfærden gøre, at vi mister muligheder for personlig vækst og udvikling, da vi holder os fra udfordringer og nye oplevelser.

En anden forskel mellem frygt og angst er, at frygt ofte er en kortvarig reaktion på en specifik trussel, mens angst kan være en mere vedvarende tilstand. Angst kan blive kronisk og tilbagevendende og kan manifestere sig i mange forskellige situationer, hvilket også betyder, at angst kan også være vanskelig at behandle, da det ikke altid er klart, hvad der udløser den.

Det er vigtigt at huske på, at både frygt og angst er naturlige følelser, der har en funktion. Frygtens funktion er at få os til at handle, så vi kan overleve en farlig nuværende situation. Angstens funktion var at beskytte os mod smertefulde situationer tidligere i livet, og angsten sidder så fast i os også selvom virkeligheden ikke er som den var dengang. Angsten giver os dermed værdifuld information om, hvor vi skal rette vores opmærksomhed for at blive fri af den, og få det liv vi ønsker. 

Som Jack Canfield siger: “Everything you want is on the other side of fear”.

Oplever du angst og er du nysgerrig på, hvad der ligger bag, og hvordan du kan mindske den fremover, så er du meget velkommen til at kontakte mig. Som certificeret psykodynamisk psykoterapeut vil jeg hjælpe dig, så godt jeg kan igennem denne process.  Jeg vil være så støttende og anerkendende som muligt og sørge for, at processen forløber i et tempo, hvor du kan være med hele vejen.

Er du fortsat nysgerrig, så kan du booke din første tid til kun 350 kr. Normalprisen er 750 kr. Så kan du få en fornemmelse for, om psykodynamisk terapi hos mig er noget for dig.

Book tid: 1. samtale (50 min) kun 350 kr.

Du kan også booke en gratis uforpligtende forsamtale på ovenstående link, eller ringe på tlf: 61 27 18 99, hvis du har spørgsmål.

Min klinik ligger på Roskildevej 46, 2000 Frederiksberg.


 

Få tydet din drøm gratis af kunstig intelligens

Som et nyt og underholdende tiltag, kan du nu få tydet din drøm af en kunstig intelligens her på siden.

Ja, lad mig prøve det

 


 

SÆRLIGT TILBUD PÅ TERAPI: Få din 1. samtale til kun 350 kr.

Helt uforpligtende.

book tid

 


 

Har du angst?

Så læs her om, hvordan psykodynamisk terapi kan hjælpe dig ud af angsten – effektivt og permanent.

Læs mere

 

 


 

Bliv medlem af ANGSTGRUPPEN på facebook

En lukket gruppe, hvor du kan få gratis støtte, hjælp, råd og inspiration til at håndtere din angst.

Gå til ANGSTGRUPPEN

 

 


Hvad er angst?

Få klar besked om angstsymptomer, årsager og behandling.

Læs mere

 


Ikke at være i stand til at stoppe tænkning er en frygtelig lidelse, men vi er ikke klar over dette, fordi næsten alle er ramt af det, så det anses for normalt. Denne uophørlige mentale støj forhindrer dig i at finde den rigdom af indre stilhed, der er uadskillelig fra Væren

Eckhart Tolle