fbpx

Forskellen på skyld og skam

Skyld og skam handler om at såre henholdsvis andre eller sig selv

Skyld og skam er to forskellige følelser, som begge kan opstå, når vi føler, at vi har gjort noget forkert eller dårligt. Selvom disse to følelser ofte bliver brugt om hinanden, er der faktisk en række forskelle mellem dem.

Skyldfølelse opstår typisk, når vi har gjort noget, der har såret eller påvirket andre mennesker negativt. Det kan være, at vi har sagt eller gjort noget, der har såret en ven eller familiemedlem, eller at vi har handlet på en måde, der ikke stemmer overens med vores egne værdier. Skyldfølelse er en ubehagelig kropslig oplevelse, der ofte sidder i brystet og kan føles næsten uudholdelig, når den er særlig stærk.

Skyldfølelse handler om at reparere på en relation. Det er en følelse, der kan mobilisere os til at tage ansvar for vores handlinger og gøre noget for at genoprette tilliden og forbindelsen til den person, vi har såret. Skyldfølelse er en sund, adaptiv følelse, der kan hjælpe os med at vokse og udvikle os som mennesker.

Når vi oplever skyldfølelse, kan en sund reaktion være at udvise medfølelse, barmhjertighed og reparere den skade, vi har forvoldt. Det kan betyde at give en undskyldning eller tage konkrete handlinger for at gøre op for det, vi har gjort forkert.

Skamfølelse opstår typisk, når vi føler, at der er noget galt med os selv som person. Det kan skyldes, at vi har gjort noget forkert, men det kan også opstå, når vi føler, at vores personlighed eller karakter er mangelfuld eller dårlig. Skam er en oplevelse af at være grundlæggende dårlig som person, og det kan føles som om, at vi ikke kan gøre noget for at få det bedre.

Skammen skjuler det sårbare, kærlighedsafviste og ydmygede barn i os, men også det rasende barn. 

Det er primært i barndommen, at grundlaget for vores selvværd og dermed graden af skam bliver grundlagt. Når vi ikke anerkendes for vores følelser eller for hvem vi er, eller måske ligefrem straffes for det, så får vi indkodet i os, at vi ikke er værdige til at få kærlighed. Jo oftere dette sker, jo mere vil vi tro på denne usandhed at: “Jeg er ikke god nok”. Og hvis der heller ikke er plads til den sorg og vrede, som disse situationer giver anledning til, vil skammen over os selv blive endnu større.

På denne måde skjuler skammen det sårbare, kærlighedsafviste og ydmygede barn i os, men også det rasende barn. 

Skam er langt mere destruktiv end skyld, da den kan føre til, at vi skjuler eller undertrykker dele af os selv, der føles sårbare eller uacceptable. Det kan føre til, at vi opbygger en facade eller en falsk personlighed for at skjule vores sande selv. Vi er bange for hvordan andre kan reagere på vores følelsesmæssige udtryk. For hvad nu hvis dem, vi åbner op for reagerer på samme måde, vores omsorgspersoner gjorde – med omsorgssvigt, foragt, tilbagetrækning, nervøsitet, fjendtlighed, og så videre?

Denne tilbageholdenhed kan have seriøse konsekvenser for vores fysiske og mentale liv.

Oplever du skyld eller skam og er du nysgerrig på, hvad der ligger bag, og hvordan du kan mindske den fremover, så er du meget velkommen til at kontakte mig. Som certificeret psykodynamisk psykoterapeut vil jeg hjælpe dig, så godt jeg kan igennem denne process.  Jeg vil være så støttende og anerkendende som muligt og sørge for, at processen forløber i et tempo, hvor du kan være med hele vejen.

Er du fortsat nysgerrig, så kan du booke din første tid til kun 350 kr. Normalprisen er 750 kr. Så kan du få en fornemmelse for, om psykodynamisk terapi hos mig er noget for dig.

Book tid: 1. samtale (50 min) kun 350 kr.

Du kan også booke en gratis uforpligtende forsamtale på ovenstående link, eller ringe på tlf: 61 27 18 99, hvis du har spørgsmål.

Min klinik ligger på Roskildevej 46, 2000 Frederiksberg.


 

Få tydet din drøm gratis af kunstig intelligens

Som et nyt og underholdende tiltag, kan du nu få tydet din drøm af en kunstig intelligens her på siden.

Ja, lad mig prøve det

 


 

SÆRLIGT TILBUD PÅ TERAPI: Få din 1. samtale til kun 350 kr.

Helt uforpligtende.

book tid

 


 

Har du angst?

Så læs her om, hvordan psykodynamisk terapi kan hjælpe dig ud af angsten – effektivt og permanent.

Læs mere

 

 


 

Bliv medlem af ANGSTGRUPPEN på facebook

En lukket gruppe, hvor du kan få gratis støtte, hjælp, råd og inspiration til at håndtere din angst.

Gå til ANGSTGRUPPEN

 

 


Hvad er angst?

Få klar besked om angstsymptomer, årsager og behandling.

Læs mere

 


The art of living… is neither careless drifting on the one hand nor fearful clinging to the past on the other. It consists in being sensitive to each moment, in regarding it as utterly new and unique, in having the mind open and wholly receptive.

Alan Watts